Nu när sommaren har kommit och när grönskan står i full blom känns det bra att ha ett dystopi-tema här på den alldeles nya, prunkande bokbloggen. Jag kan inte förklara detta plötsliga behov av att  aktivt leta upp och sluka dystopiromaner en masse. Måhända kan det ses som en stilla protest. Jag är trots allt en höstmänniska men det återstår att se om det blir ett tema om spirande kärleksromaner till hösten.

Givetvis borde utgångsboken vara 1984 av George Orwell men då den befinner sig i ett annat bibliotek nöjde jag mig med 1984-års filmatisering av nämnda bok. Överlag var det en rätt bra film, även om den bild av omgivningarna som gavs som nedgångna och slitna krockade med den bild jag hade fått av det välorganiserade och kontrollerade samhället. 1956-års filmatisering passar mig bättre rent visuellt. Den fokuserar inte heller så mycket på tortyrscenen som -84 versionen gör. Framtiden såg kanske bättre ut förr.

Som en vägledning för att hitta nya romantitlar har jag använt mig av den utmärkta listan på wikipedia över dystopisk litteratur. Utifrån denna har jag de senaste veckorna hamstrat ett par titlar för det aktuella temat, som jag nu ska ta mig an. Den nära framtiden ser rätt ljus ut ändå.

