Titel: The Year of the Flood
Författare: Margaret Atwood
Utgivningsår: 2009

Tjoho vad bra det här var. Likt berättelsen om Oryx och Crake, så är det inte förrän en bra bit in i historien som jag börjar ana hur det hela hänger ihop och när det väl skett, så är det nästintill omöjligt att lägga ifrån sig boken. Jag vill inte dryfta så mycket om själva handlingen då en stor poäng med boken är att inte känna till så mycket innan. För att denna bok ska komma till sin rätt är det i alla fall bäst att innan ha läst Oryx and Crake.

Jag hade inte tidigare läst något av Margaret Atwood och nu frågar jag mig varför jag inte plockat upp dessa böcker innan. För detta har verkligen gett mig läslusten, som var borta ett tag, åter. Hon skapar sådana rika historier som ställer många frågor om bland annat moral och etik, så jag kommer nog att återvända till Atwood i framtiden. Näst på tur står två andra kvinnor som har skrivit två klassiker inom inom dystopigenren, Ursula Le Guin och Ayn Rand.

