Igår när jag i all hast skulle ta en ny bok för att ha något att läsa på väg till jobbet, var jag så pass disträ att jag lyckades ta en bok som jag redan hade läst. Tack vare att jag ibland ligger steget före mig själv och tack vare god hjälp från min favoritbokhandel, så kunde jag se fram emot en spännande hemresa där sällskapet består av kvinnliga upptäcksresande.

Boken som ställde till det för mig var Cristopher Fowlers The Victoria Vanishes som jag fyndade för några tjugor. Boken handlar om två åldrande kriminalare som löser fall där något övernaturligt är med i spelet. Kvinnor blir mördade och de har bland annat kopplingar till Swedenborg-sällskapet och konspirationsklubbar. Trots att det finns en viss charm i boken så kom jag aldrig riktigt in i den och ville ha något annat att läsa på väg till jobbet och då gick det som det gick. Så är det någon därute som vågar chansa på att få The Victoria Vanishes i sin ägo, hör av dig så ger jag gärna bort den till dig.

Uppdatering: The Victoria Vanishes har nu fått ett nytt hem.

