Nu har det gått ett par veckor sedan jag köpte min läsplatta och jag måste säga att det var ett väldigt bra inköp. Då jag är ljuskänslig fungerar det mycket bra att läsa på skärmen som i sig inte avger något ljus. Den inbyggda ordboken är toppen, då det inte blir några längre avbrott för att springa och slå i lexikon, det går enkelt att göra små hundöron för att markera speciella sidor och den sparar automatiskt den senaste lästa sidan vid avstängning. Jag är ganska övertygad om att denna inte kommer att få mig att köpa mindre böcker, för bra böcker vill jag ändå ha ett fysiskt exemplar av men däremot kommer detta leda till att jag kommer att läsa fler böcker.

Premiären bestod av Oscar Wildes Cantervilles Ghost, vars filmatisering från 1986 tillhörde en barndomens favoritfilmer som spelades in från teven. Kortromanen är rolig på bästa Wilde-vis och det är charmigt att läsa om hur spöket blir så hårt ansatt av tvillingarna i huset att han måste vila upp sina nerver och inte kan spöka på flera dagar (nätter).

Den 17:e mars firas även Air Kraken Day eller luftodjurens dag som den svengelska versionen skulle lyda. Om du inte hört talas om dagen innan så är det kanske inte så konstigt men läs mer om den här. Inför kommande evenemang så passade jag även på att läsa Arthur Conan Doyles The Horror of the Heights, ur vilken dessa odjur härleds från. Historien tar sin början i att en anteckningsbok med blodfläckar hittas och i den beskrivs hur piloten Joyce-Armstrong ställer sig frågande till att så många plan och deras besättningsmän tycks försvinna under märkliga omständigheter och bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen göms där uppe bland molnen.

Både Cantervilles Ghost och The Horror of the Heights är nedladdade från det fina Project Gutenberg.

