Titel: Jane Austen-klubben
Författare: Karen Joy Fowler
Utgivningsår: 2004

Det känns lite som ett nytt, tråkigt tema detta med bedrövliga böcker men denna lilla röda tråd som började med Fallet med de försvunna böckerna, slutar för denna gång med  Jane Austen-klubben.

För det är bara att konstatera att filmen är bättre än boken.

Jane Austen-klubben var en av böckerna som jag fyndade för ett tag sedan och även om jag läst ett flertal recensioner som gett boken ett dåligt betyg, så chansade jag ändå. Jag började läsa den strax efter inköp men gav upp efter bara ett par sidor, då den inte alls var som jag förväntat mig. Jag har även försökt att läsa den igen vid ett flertal gånger men det går bara inte. Personporträtten känns platta, språket är torftigt och det finns ingen glöd inte ens när de talar om böckerna. Detta är en tråkig bok, långt ifrån så charmigt som jag önskar att en bok om en bokklubb kring Jane Austen skulle vara.

 

 

