Titel: Kosmonaut Laika
Författare: Laska Comix
Utgivningsår: 2002

Den 3:e november 1954 blev Lajka det första djuret att färdas i omloppsbana runt jorden. Så idag får det bli en recension av det lilla seriehäftet utgivet av Laska Comix, Kosmonaut Laika.

Serien är svartvit, ordlös och bara 16 sidor lång och till skillnad mot Lajka, så får denna Laika inte möta sin död i rymden. Istället möter hon en utomjording som med hjälp av sin matlåda med Lassie på, övervinner Laikas skepsis. Tillsammans sitter de på en meteoroid, fikar och äter popcorn under tiden som allt fler utomjordingar omringar jorden.

Även om serien kan vara lite svår att få tag på, jag köpte mitt exemplar genom Edition 52, så vill jag ändå inte avslöja hur det slutar. För det är en fin liten serie som jag önskar att fler skulle läsa. Det finns en charm och en söt knasighet som är svår att motstå. Att serien är ordlös är även en annan sak som jag uppskattar mycket. Där bilderna blir det huvudsakliga förmedlande medlet och bra ordlösa serier är svåra att hitta.

Lajka var inte den enda rymdhunden och på Wikipedia finns det en bra artikel för den som vill läsa mer.

