Titel: En dos stryknin. Om gifter och giftmord i litteraturen.
Författare: Olle Matsson
Utgivningsår: 2012

En dos stryknin är en fullspäckad bok om gifter och hur de har använts inom litteraturen. Av naturliga skäl är det främst deckare som behandlas men även vissa tecknade serier av bland annat Jan Lööf och Hergé dyker upp.

Förutom att fokusera på vilka gifter som används i fiktionen, så ges det även en detaljerad information om giftets kemiska uppbyggnad samt hur det fungerar och agerar i kroppen. Det är en väldigt matnyttig bok och just på grund av det breda perspektiv som finns i boken, så är detta en bok som kan intressera fler än kalenderbitarna.

Mitt läsexemplar var ett bibliotekslån med kort lånetid och detta har i viss mån påverkat läsupplevelsen. Det är nämligen mycket att ta in på 356 sidor, även om det finns vissa pausstopp i form av kortare kapitel och uppslag med fina bokomslag, så kände jag att vissa kapitel tog abrupt slut. Detta störde något men kan ha sin förklaring i att jag kände att jag behövde skynda på med min läsning och ibland kanske tappade koncentrationen. Det här trots allt en en bok som förtjänar sin uppmärksamhet.

Den enda nackdel som den här boken har är att den ökar på att-läsa-listan. För det verkar finnas en hel uppsjö av roliga, märkliga och bisarra berättelser som använder sig av gift på de mest underfundigaste sätten.

