De förryckta kusinerna

Titel: De förryckta kusinerna
Författare: Edward Gorey
Utgivningsår: 2012

Jag vet inte hur det är med er men ibland springer jag av en slump på böcker som jag bara känner att jag borde läsa. Så var det med De förryckta kusinerna av Edward Gorey. Strax efter bokköpet så hade även Stadsbiblioteket en kväll om Gorey och hans böcker. Den kvällen gav en fördjupad kunskap om hans serier då han har en ganska speciell stil. En av serierna i den här samlingen heter Den västra flygeln och den är en annorlunda sekvens av bilder. Gorey var tydligen väldigt inspirerad av bland annat stumfilmen och det är så som man ska läsa Den västra flygeln. Det finns även ingen direkt handling utan istället ges det en känsla av att vi som läsare antingen kommit in för tidigt eller för sent och missat den som hänt.

Magkänslan var vid det här tillfället mycket bra att gå på för jag gillar verkligen Edward Goreys serier. Att han även använder sig av en edwardiansk/viktoriansk stil (vilket gör att bilderna blir mycket tjusiga) och blandar detta med en underliggande svart humor, gör att det här är en trevlig ny bekantskap. Som någon sa under Gorey-kvällen att antingen gillar man det här eller så gör man det inte. För alla oss som drömmer om ett eget kuriosakabinett, så skulle Edwars Goryes serier passa väl in som inventarie. Jag hoppas verkligen att Sanatorium Förlag fortsätter att ge ut mer av Gorey.

De förryckta kusinerna insidaKlicka på bilden för större format

Varje söndag den la sig och blev allvarsam just på golvet där vi skulle fram.

Som ackompanjemang till bilderna finns verserna, omsorgsfullt översatta av Erik Andersson, som ger en extra dimension till bilderna. De samspelar fullt ut, ta bort det ena eller det andra och känslan skulle försvinna helt.

För er som gillar Neil Gaiman kan det vara intressant att veta att det var tänkt att Edward Gorey skulle illustrera Coraline men att han tyvärr gick och dog innan det blev av.

