Sorry Please Thank You

Titel: Sorry Please Thank You
Författare: Charles Yu
Utgivningsår: 2012

Sorry Please Thank You blev bibliotekets motsvarighet till sagans bortbyting. Tanken var att jag skulle ha lånat en annan bok men kom istället hem med denna. Jag tror inte att det ligger något övernaturligt bakom lånandet av denna bokbyting men att det är något förtrollat över innehållet råder det inga som helst tvivel om. Det är nästintill så att jag vill sträcka mig till att säga att det här kommer att vara 2013 års bästa bok.

En anledning till att jag gärna läser sf är att genren passar väl till att ställa frågor som varför, vad och hur? Att ta den verklighet vi har, ändra en liten detalj och som ställer nya frågor som får läsaren att tänka om(?)

Sorry Please Thank You består av flera små noveller som gör just detta. Tar vardagen och ser på den med nya ögon. I den första novellen så har outsourcingen dragits till sin spets. Känner du inte för att ha en dålig dag, låt någon annan ha det åt dig istället. Genom den nya tjänsten så är det bara att du kopplar bort dig vid tidpunkten av din farfars dödsögonblick. Istället får den anställde känna all din sorg och se din farfars besvikelse när han inser att den han håller i handen inte är du.

Charles Yu har en knivskarp penna och han fångar upp det tidstypiska för vårt samhälle av idag och lägger an en melankolisk klang till det vardagliga och det bisarra. Det är smart. Det är roligt och ledsamt på samma gång och det är så bra.

