Be för mig

Titel: Be för mig i tusen år
Författare: Yiyun Li
Utgivningsår: 2011

Noveller är ingenting som jag plockar upp i första hand och nu när jag har läst ut Be för mig i tusen år, så funderar jag på varför. För när de är så väl berättade som Yiyuns, så är det en ren fröjd att få ta del av de olika levnadsödena. Även om en del av berättelserna är lite märkliga är de ändå väldigt mänskliga.

Berättarstilen är vass och många av berättelserna rör sig kring människor som på ett eller annat sätt har hamnat i kläm med det kinesiska samhället där byråkratiskt virrvarr och skuggboxning är en del av vardagen.

Min favorit i denna samling är den novellen Tusen år som handlar om en man som är på besök hos sin dotter som bor i USA. Hur de båda känner sig begränsade av sitt språk efter att ha levt och växt upp under förhållanden där de inte fått prata öppet om sin vardag. Hur språket har blivit en boja och hur den kan lösas genom att inte prata på sitt modersmål och hur befriande det kan vara att få prata kinesiska med någon som inte förstår.

