Serier på tyska

Den här veckan har jag tänkt ska tjäna som uppsamlingsvecka då jag efter en intensiv jobbperiod knappt har haft ork till att läsa efterlängtad litteratur och än mindre fått tid att skriva ner mina tankar. Detta ska jag nu ändra på men först tänkte jag att jag skulle skriva lite om serieinköpen under helgen i Berlin.

En snabbvisit på Modern Graphics filial i Europacenter resulterade i två serieköp: Reinhard Kleists Der Boxer och Barus Die Sputnik Jahre. Det är kul att se att den tyska serieutgivningen verkar vara så bred, så både amerikanska superhjältar till de smalaste indieserierna står brevid varandra på hyllorna. Annars var den här butiken rätt liten och främst inriktad på manga.  Nu har jag visserligen läst att mangautgivningen är rätt stor i Tyskland men det var ändå kul att se det tycks stämma och att det fortfarande tycks gå så bra. Det är bara att jämföra med den svenska utgivningen av japanska serier som i höstas mer eller mindre gick i graven när Bonnier Carlsen beslutade sig för att sluta ge ut One Piece. Det enda förlaget som idag oförtrutligt fortsätter att ge ut japanska serier är Ordbilder. Därför är det extra roligt att hitta en för mig ny serie (Billy Bat) av en mina favoritförfattare Naoki Urasawa i en vanlig bokhandel.

