Torget

Titel: Torget – en kärlekshistoria
Författare: Barys Pjatrovitj
Utgivningsår: 2011

Pjatrovitjs bok Torget beskrivs bäst som en udda fågel. För mig för att den var en del av i ett överraskningspaket och för att den lever på undantagstillstånd då den måste smugglas in i det land som den behandlar. Förutom att jag då och då genom Postcrossing skickar vykort till människor som bor i Belarus, så är min kunskap och relation till landet i fråga ganska liten.

I handlingens centrum finns studenterna Ales och Maryjka som möts och skiljs och möts igen och förenas i en kamp och en vilja om ett annat samhälle. Bokens undertitel, en kärlekshistoria handlar dels om kärleken mellan två människor men även kärleken till och efter det egna landet. Där längtan efter frihet är större än rädslan för att varje initiativ till protester för att göra sin röst hörd, obönhörligt kommer att slås ned.

Torget – en kärlekshistoria är trots sitt anspråkslösa omslag en mycket färgskimrande roman där livet, längtan och frihetskampen står i fokus och jag är så glad över att den här romanen hittade hem till mig. För annars hade jag nog missat att läsa denna bok som tog hem kategorin årets mest överraskande läsupplevelse.

