Boktips via vykort

Jag har tidigare nämnt Postcrossing, där man skickar vykort till personer runt om i världen. Förutom att det är väldigt trevligt att få handskrivna vykort i en tid där den mesta kommunikationen sker digitalt, så är det även spännande att få en inblick i andras liv. Än trevligare är det att dessutom få boktips och ett av dessa som kom från Colorado i USA har jag läst och tyckt väldigt mycket om, recensionen kommer senare.

Antoine de Saint-Exupérys Lille Prinsen, har jag förstått är en barnboksklassiker som även älskas av många vuxna men detta är en bok som har gått mig helt förbi men nu tänkte jag att jag skulle ta och läsa den.

Från Portugal kom det fascinerande kortet till höger i bild och tack vare vykortskrivarens text om Fernando Pessoa, så blev jag väldigt nyfiken på denna författare. Efter att ha sökt lite, så bestämde jag mig för att läsa boken med den mycket poetiska titel The Book of the Disquiet.

Dessa tillsammans med Tove Janssons Sent i november, tillhör årets julläsning. Tunna böcker som känns som en rätt lagom läsning till en helg som är full med god mat och godis.

