Från oss alla

Det här inlägget tar hem kategorin årets nonsensrubrik men då jag ville undvika allt som hade med bokslut att göra så blev resultatet kanske inte det bästa men i alla fall annorlunda.

Ett av mina nyårslöften för detta år som snart är till ända var att introducera Legogubben som den nya bokbloggkatten. Ett initiativ som visade sig vara lite svårare än vad jag tänkt. Med tanke på skillnaden i storlek mellan nämnda plastgubbe och en bok, så har det varit ganska svårt att få in dem i bilderna på ett bra sätt. Det har således inte heller blivit ett enda foto med en Legogubbe och det obligatoriska ”här öppnas det bokpaket tillsammans med katt/Legogubbe”. Jag får jobba vidare på detta och istället får ni hålla tillgodo med en Lego/bokbloggsversion av Benjamin Syrsas julhälsning.

Att läsa mer digitalt har det väl gått så där med, så det är ett löfte som får hänga med till nåsta år också. Däremot så måste jag säga att serieinitiativet gick rätt bra. Bland annat genom att jag hade en seriesommar. Tecknade serier kommer även framöver att dyka upp.

Bäst sammanfattas ändå årets läsning enligt dessa kategorier:

Årets bästa: Kvalar även in på årets bästa titel nämligen Charles Yus Sorry, Please Thank You.

Årets mest efterlängtade: Margaret Atwoods Maddaddam, som så skickligt avslutade den postapokalyptiska trilogin.

Årets fiktiva förälskelse: Nu är visserligen Jeff Lemire en högst verklig person men det är hans serier som jag detta år har kärat ner mig i. Gång, på gång, på gång, på gång.

Årets flopp: Den dystopiska sommaren som aldrig tog sig. Traditionen bjuder att sommaren är lika med dystopisk men i år blev inte en enda recension skriven. Jag läste visserligen Karen Thompson Walkers The Age of Miracles men mycket mer än så blev det inte. The Age of Miracles är även en bubblare till årets mäh.

Årets gladaste: Att jag en dag bara så där utan anledning fick ett signerat ex. av Chew från en som varit på New York Comi Con.

Årets mäh: Den här kategorin kunde nog vid närmare eftertanke ha ganska många kandidater men Hope Larsons serieversion av Madeleine L’Engels A Wrinkle in Time, tar tillslut hem priset. Kärlekskramande håriga bestar är tydligen inte min kopp te.

Årets mest oväntade: Terézia Mora Alla dagar

Årets snyggaste: Nu är jag ingen speciell Star Wars fantast men när jag såg omslaget till Star Wars Luvças Draft, som är en serietidning som bygger på manuskriptet från 1974, så kände jag att den här bara måste jag ha för att den är så snygg. Bildbevis här. Det roliga är även att denna utgåva är en andra upplaga och att den är så mycket snyggare än första utgåvan, är något som tillhör undantagen. Bild på första utgåvan finns här.

Årets spurt: Den här veckan då jag försökte skriva ikapp alla recensioner som släpat efter. Nu har jag bara fyra böcker kvar att skriva om men dem skjuter jag gladeligen upp till någon gång i framtiden.

Årets sämsta: Har ingen värdig vinnare i denna kategori. Många romaner har varit ganska trista men ingen av dem tar hem platsen som årets absolut sämsta.

Årets mest överraskande: Barys Pjatrovitjs Torget.

Ha nu en riktigt god och glad jul. På återseende.

