Det våras med Sherlock

När jag var liten drömde jag aldrig om att bli en nörd. Det är däremot något som jag i vuxen ålder till viss del drömmer om, eller rättare sagt har en önskan om att vilja sträva efter att bli. Problemet är bara det att jag inte kan välja vilket ämne som jag vill gräva ner mig i. Det finns ju så mycket som är intressant och inget som direkt hoppar ut och ger sig till känna som det ämne som jag ska göra till mitt, i brist på ett bättre ord, livsverk.

Som en wannabee-nörd, så är det däremot alltid lika roligt att få ta del av andras brinnande entusiasm och som Sherlock Holmes-fan var det extra roligt att vara med på Sherlock Holmeskvällen som igår anordnades av Engelska bokhandeln.

Förutom att få orientering i allt från de olika film- och teveinspelningarna, till vems fel, om man så vill, det är att Sherlock Holmes idag för många bland annat förknippas med en Deerstalker, så blev jag i alla fall inspirerad till att läsa om lite Sherlock Holmes. Även om vädret nu med sol och annalkande våryra lockar till allt annat än att sitta inomhus och läsa, så är uppoffringar väl på sin plats. För om inte annat så visade det Sherlock Holmes Quiz, som delades ut igår att jag har en bit kvar innan jag kan kalla mig Sherlockian.

