Hjärtdjur

Titel: Hjärtdjur
Författare: Herta Müller
Utgivningsår: 1996

Även Herta Müllers Hjärtdjur fick sig en omläsning efter resan till Rumänien. Ibland stöter man på böcker som när man har lagt ifrån sig dem, känner att de befinner sig i annan dimension än vad man själv gör och delar av den här boken är definitivt på en plats där jag inte är. Det finns så många liknelser här som jag känner flyger mig rätt över huvudet och lämnar mig rätt likgiltig för resten av berättelsen om den unga kvinnan och hennes tre vänner och deras kamp med att inte stöta sig med de kontrollsystem som finns. För det är en intressant tid som historien utspelar sig i, tiden innan Rumänien blir självständigt och hur det var att leva där allt som sades och gjordes var satt under sträng bevakning.

Jag brukar skämtsamt kalla mig för nobelprisfobiker, och Hjärtdjur bidrog tyvärr inte till att min fobi blev avhjälpt.

