The Explorer

Titel: The Explorer
Författare: James Smythe
Utgivningsår: 2012

Det är svårt att inte tänka på textraden från Kents låt När det blåser på månen: ”är jag en astronaut, är jag så ensam?” när jag ska skriva om James Smythes roman The Explorer. För ensam kvar blir Cormac Easton, journalisten som fått i uppdraget att rapportera från den första bemannade färden ut i yttre rymden, när alla andra i besättningen dör under de mest besynnerliga omständigheterna.

Mer än så tänker jag inte skriva om själva handlingen av den enkla anledningen att det knappt går att göra utan att avslöja alltför mycket. Hur som helst så är det en mycket spännande läsning och de 264 sidorna plöjs i en snabb takt för jag vill veta vad det är som egentligen pågår.

Det är både cyniskt, klaustrofobiskt och melankoliskt men på ett bra sätt. Hur då tänker ni säkert nu och det enda svar som jag vill ge är: läs och upptäck själv.

James Smythe var en ny upptäckt och jag kommer definitivt att läsa mer av honom och så fort The Echo, den fristående fortsättningen till The Explorer kommer ut i häftad form, så kommer jag sluka den.

