Red Handed

Titel: Red Handed – The Fine Art of Strange Crimes
Författare: Matt Kindt
Utgivningsår: 2013

Det bästa med att låna böcker på biblioteket är just detta, att de är till låns. De får stå ett tag på golvet framför den överbelamrade bokhyllan innan de fraktas tillbaka. Ibland är det bästa det absolut sämsta och så är fallet med Matt Kindts Red Handed. För det här en av de där serierna som jag inte vill lämna tillbaka. Istället vill jag läsa om den, låna ut den och inte minst rekommendera den till alla som vill läsa något smart.

Som ni ser så kategoriseras den som deckare men räds ej detta, för det här är långt ifrån de vanliga dussindeckarna. Istället så väver Kindt upp en väldigt intrikat historia där de mest besynnerligare händelser av stolstjuvar och författare som skriver romaner med hjälp av stulna vägskyltar cirkulerar kring detektiven Gould. Allt tycks till en början vara isolerade händelser men riktigt så enkelt gör Kindt det inte för sig. Som kan anas av omslaget och inte minst av baksidan, så är det något mer som är på gång.

Samtidigt så bryts berättelsen av med filosofiska dialoger om vad som gör ett agerande kriminellt, som kan ses till vänster i bilden nedan.

Red Handed - tecknarstil

Personligen så gillar jag verkligen Kindts teckningar, som lite motsägelsefullt bäst kan beskrivas som genomarbetade skisser. Färgskalan är dov och det ser ut som om att rutorna har blivit färglagda med akvarell. Det hela ger ett väldigt stiligt intryck.

Det är lite motvilligt som jag kommer att lämna tillbaka den här boken men tillbaka ska den så detta kommer inte att bli en jakt på den försvunna diamanten. Jag får helt enkelt köpa mig ett eget exemplar och försöka slänga ut något annat så att den får plats.

