Ms Marvel

Titel: Ms Marvel; Generation Why
Författare: G. Willow Wilson; Jacob Wyatt & Adrian Alphona
Utgivningsår: 2015

I andra albumet, Generation Why så fortsätter Kamala Khan aka Ms. Marvel sin jakt på The Inventor (hädanefter refererad till som Uppfinnaren) som presenterades som Ms. Marvels ärkefiende redan i det första albumet. Nu intensifieras jakten och förutom att de kommer att ställas öga mot öga med varandra så kommer deras kamp att hamna på ett väldigt personligt plan för Kamala i och med att Uppfinnarens spionrobotar hittar henne i skolan och tar fighten dit och därmed riskerar Kamalas skolkamraters liv.

Själva berättelsen om Uppfinnaren och Generation Why som visar sig vara vilsna tonåringar som han lyckats övertala att de inte är värda något. Att de mer är en belastning för samhället och miljön och att deras främsta värde ligger i att tjäna som mänskliga batterier à la Matrix, känns igen. Den är visserligen samtida, tänk bara på (teve)reklamen om hur mycket mer energi ungdomar gör av med och att ungdomen i sig är en tid när man frågar sig vem man är och vad man ska göra av/med sig själv, generation why ut i fingerspetsarna men för en annan som har lagt den delen av livet bakom sig och läst en del och känner igen tankegångarna så är detta inte så originellt.

Trots detta så gillar jag det väldigt mycket och det är som jag skrev i recensionen av första albumet, för att Kamala är en sådan härlig person. Även i detta album så växer hon och får axla större ansvar (vid ett tillfälle bokstavligen bär hon Wolverine på sina axlar) och de partier som jag fastnar mest för är de vardagliga situationerna med familjen och vännerna och det är här som styrkan ligger. Nu är det visserligen ett superhjältealbum, så pow, smash, whack eller som i Ms. Marvels fall: alligatorer utrustade med cybernetiska implantat, kloner och mördarrobotar hör liksom till. Tack och lov så dyker Lockjaw upp och tillför förutom en hjälpande tass, även en hel del söta situationer.

Ms. Marvel -tecknarstil WyattMs. Marvel - tecknarstil Alphona

Jag vet inte hur jag bäst kan beskriva hur pass mycket jag hatar när det i en serie byts tecknare. Speciellt med tanke på hur mycket jag tyckte att Alphonas teckningar bidrog med en stor del av charmen i det första albumet. Wyatts teckningar är inte dåliga i sig men det är genom Alphonas som Kamalas personlighet stiger fram.

Ms. Marvel Generation Why är ett bra andra album och jag kommer att köpa det tredje för även om jag förmodligen inte tillhör den tilltänka målgruppen så tycker jag ändå så pass mycket om detta. För att avsluta med ett citat från albumet:

Because when you decide not to be afraid, you can find friends in super unexpected places.

