Ms Marvel

Titel: Ms. Marvel; Crushed
Författare: G. Willow Wilson;  Elmo Bondoc & Takeshi Miyazawa
Utgivningsår: 2015

En av de stora fördelarna med Ms. Marvel, förutom att albumen kommer ut i rekordfart, är att de upplevdes som en frisk fläkt i den mening att de bland annat appelerade till en ny publik genom att sätta en ung kvinna med en annan kulturell bakgrund i huvudrollen, som inte hade en lång och komplicerad bakgrundshistoria som man behövde känna till, för att kunna läsa, förstå och uppskatta berättelserna. Den var satt här och nu och visade på och kommenterade olika tecken i tiden. Det jag då upplevde som seriens positiva sidor är nu något som jag är lite rädd för kan komma att bli det som i tredje volymen drar ner betyget lite och detta främst på grund av första kapitlet som får (fin)besök av Loki.

Kanske är jag gammal och cynisk men jag kan inte hjälpa att tänka att detta avsnitt främst tjänar till för att flörta med Lokipubliken, bland annat för att avsnittet är kort och till viss del tagen ur ett större sammanhang. Loki får visserligen att som straff i uppdrag att kontrollera att inga av The Inventors spioner fortfarande finns kvar i skolan där Kamala går. Till viss del var det rätt underhållande att se mannen på gatans-reaktion när han kallar Loki för en Brooklynhipster men att placera honom i en bal på Alla hjärtans dag, kanske passar det den amerikanska publiken bra men jag kan inte låta bli att se det, som sagt främst som en flört och som en anledning till att få göra ett omslag som på bilden nedan. Måhända kommer Loki att dyka upp igen, enligt känt Marvelmanér att vilja knyta ihop alla universum och att Loki är het, bland annat i den betydelsen att han har en egen pågående serie är svårt att argumentera mot bland annat genom att se vilken genomslagskraft han fick i och med Avengers-filmen från 2012.

Ms Marvel - tecknarstilMs Marvel - tecknarstil

I detta album så införs två nya tecknare, Bondoc som tecknar första Lokiavsnittet och sedan Miyazawa som tecknar resten av serien. Gästspelet med SHIELD #2, som de slängt in som en bonus vill jag inte kommentera mer än att det inte tillförde mer än att de återigen vill göra en koppling till något dagsaktuellt Marveligt och hade kunnat utebli helt mest på grund av att teckningarna är bedrövliga. Tillbaka till Bondoc och Miyazawas teckningar, nu får jag lov att erkänna att jag inte längre blir förvånad över att de byter tecknare mellan och i de olika albumen och de båda gör ett bra jobb, även om jag föredrar Miyasawas teckningar, som på ett bättre sätt fångar känslan av Kamala/Ms Marvel härliga knasighet.

Nu kanske det låter som om jag inte är så förtjust i Ms Marvel Crushed då det har blivit några negativa invändningar så tycker jag fortfarande om Ms Marvel bland annat för att den fyller en funktion av att vara något annat, något nytt och som framförallt tjänar som en bra förebild för bland annat unga tjejer. Något som blir extra tydligt i tredje albumet där Kamala blir kär men även om det för Kamala är nya omtumlande känslor så tappar hon aldrig huvudet och kan sätta stopp vid de första tecknen på att han inte är den där goa killen som han utgett sig för att vara. Anmärkningarna till trots så ser jag verkligen fram emot nästa volym och omöjliga crossocers till trots, så tror jag att den kommer vara utgiven som en blixt.

