Revival

Titel: Revival; You’re Among Friends
Författare: Tim Seely & Mike Norton
Utgivningsår: 2013

Revival är en serie som jag länge tänkt att jag borde läsa men av olika anledningar inte kommit mig för att plocka upp men häromdagen blev det ett besök på Serieteket och förutom huvudnumret, Saga of the Swamp Thing, så plockades första volymen You’re Among Friends med hem. Jag har hört mycket gott om den, många har gjort kopplingen till Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda, en bok som jag gillade väldigt mycket och att Jeff Lemire hade skrivit förordet gjorde att mina förväntningar steg rejält.

Som titeln antyder så kommer de döda tillbaka men inte som några stapplande och dreglande zombisar, utan helt enkelt som sig själva, som de var innan de dog. Lika ledsna, gamla och trötta och med alla hemligheter och problem som de trodde att de skulle kunna ta med sig i graven är nu åter aktuella. Lika svårt som det är för de återuppståndna att hantera sin nya vardag, är det för deras anhöriga att förlika sig med att de som igår var döda, nu lever för fullt.

Premisserna är goda men i slutändan så är upplägget och karaktärerna inte så intressanta och upplevs lite väl stelbenta. Som något som har setts/gjorts förut och för att lyckas med att sticka ut så krävs det något mer som lyfter det från det ordinära och i Revival så finns det inget sådant. Samma idéer finns i Rachel Rising, en serie som jag verkligen rekommenderar då den har intressanta, starka och trovärdiga kvinnliga karaktärer och att den lyckas kombinera både skräck med humor.

Revival - tecknarstil

Tecknarstilen är funktionell utan att vara speciell märkvärdig. Bilden ovan visar inte She-Hulk som är ute och ramlar med en hund, utan bara ett exempel på hur de misslyckas med färgläggningen vid ett par tillfällen.

Revival, var ingenting för mig men den som inte har något emot munkätande poliser, ensamstående mammor, rastlösa spöken, religiösa fanatiker, ouppklarade mord, otrogna universitetslärare och en massa obygd, så fyller Revival upp den kvoten med råge.

